Teori-Teori Tentang Motivasi



Teori Keperluan Hierarki Maslow


Teori ini adalah tentang memenuhi keperluan seseorang supaya kehiduapannya sempurna. Keperluan dalaman iaitu motivasi penggerak dan mengarah kepada perlakuan yang ada pada individu. Apabila setiap keperluan dipenuhi, keperluan seterusnya menjadi domain.
Menurut Maslow, peringkat keperluan asas manusia adalah pada tahap yang paling bawah dikenali sebagai keperluan fisiologi. Keperluan asas ini mestilah dipenuhi terlebih dahulu. Keperluan asas dalam keperluan fisiologi adalah seperti makanan, minuman, pakaian, perumahan, tidur dan sebagainya.

Apabila keperluan asas manusia dipenuhi, maka muncul peringkat keperluan yang kedua ialah keselamatan. Keperluan keselamatan seseorang ingin memperolehi keselamatan dengan memperolehi pekerjaan yang tetap dan selamat, jaminan akan hari tuanya pada saat mereka tidak lagi bekerja, wang yang mencukupi, tempat tinggal yang selamat dan sebagainya.

Jika keperluan fisiologis dan keperluan keselamatan telah memuaskan secara minimal, maka akan muncul keperluan sosial, Tahap keperluan sosial manusia iaitu manusia perlu berhubung dengan individu yang lain untuk memberi dan menerima kasih sayang.

Peringkat keperluan penghargaan diri pula berkaitan dengan penghargaan (self esteem) sama ada dalam dirinya sendiri ataupun daripada orang lain. Pada peringkat ini, ia meliputi keinginan untuk dihormati, dihargai atas prestasi seseorang, pengakuan atas kemampuan dan keahlian seseorang serta efektifitas kerja seseorang

Keperluan kesempurnaan kendiri (self actualization) merupakan peringkat yang paling tinggi dalam Teori Hiraki Maslow. Tahap ini merupakan peringkat kejayaan dan kemuncak kepada semua keperluan manusia. Seseorang itu perlu memperolehi dan memenuhi semua keperluan pada tahap sebelumnya untuk mencapai tahap kesempurnaan kendiri. Seseorang yang didominasi oleh keperluan akan aktualisasikan diri senang akan tugas-tugas yang menantang kemampuan dan keahliannya.




Teori Dua Faktor Herzberg
Teori motivasi yang dikemukakan oleh Herzberg. Teori ini sering disebut dengan M – H atau teori dua factor. Teori ini menerangkan bagaimana dapat mengendalikan faktor-faktor yang mendapatkan kepuasan kerja atau ketidakpuasan kerja. Teori ini mempunyai dua faktor iaitu faktor intrinsik iaitu berkaitan dengan harapan yang mendorong kepuasan kerja dan faktor ekstrinsik iaitu berkaitan dengan halangan yang menyebabkan ketidakpuasan kerja.






Teori X dan Y McGregor
Teori ini menerangkan dua perbedaan dasar mengenai perilaku manusia. Kedua teori tersebut disebut teori X dan Y.

Teori X
Teori Y
Pekerja itu malas, tidak suka bekerja dan kalau bisa akan menghidarinya.
Usaha fizik dan mental yang dilakukan oleh manusia sama halnya bermain atau istirahat.
Tidak suka bekerja maka harus dipaksa dan dikendalikan, diperlakukan dengan hukuman dan diarahkan untuk pencapaian tujuan organisasi.
Manusia bersedia belajar dalam kondisi yang layak, tidak hanya menerima tetapi mencari tanggungjawab.
Pekerja lebih senang dibimbing, berusaha menghindari tanggungjawab.
Ada kemampuan yang besar dalam daya imajinasi untuk menangani masalah-masalah organisasi.

Pengendalian dari luar hukuman bukan satu-satunya cara untuk mengarahkan tercapainya tujuan organisasi.




Teori ERG Alderfer
Teori ERG Aldefer adalah teori motivasi yang menerangkan seseorang  mempunyai kebutuhan tiga hirarki iaitu kewujudan (Existence) (E), keterkaitan (Relatedness) (R), dan pertumbuhan (Growth) (G). Kewujudan adalah penyediaan keperluan bahan asas. Manakala, keterkaitan ialah hasrat untuk menjalin hubungan dan pertumbuhan adalah hasrat untuk pembangunan peribadi.

Teori ERG juga sebagai tambahan terhadap proses kemajuan pemuasan dan proses pengurangan keputusan. Jika seseorang terus dihambatkan dalam usahanya untuk memenuhi keperluan menyebabkan individu tersebut mengurangkan upayanya kerana menimbulkan usaha untuk memenuhi keperluan yang lebih rendah. 




Teori KeperluanDavid McClelland
Menurut Mc Clelland, seseorang dianggap mempunyai motivasi apabila dia mempunyai keinginan berprestasi lebih baik daripada orang lain apabila mempunyai banyak situasi. McClelland menguatkan kepada tiga keperluan iaitu:


·         Keperluan prestasi (Need for Achievement)
ü  keinginan mengambil tugas yang dipertanggungjawabkan secara peribadi atas perbuatan. Ia menentukan tujuan yang dapat menghitung risiko dan berusaha melakukan sesuatu secara kreatif dan inovatif.
·          Keperluan afiliasi (Need for Affiliation)
ü  Keinginan untuk perhubungan peribadi yang ramah dan dekat.
·         Keperluan kekuasaan (Need for Power)
ü  seseorang yang ingin mempunyai kuasa, dia cuba menguasai orang lain dengan mengatur perilakunya dan membuat orang lain terkesan kepadanya serta selalu menjaga reputasi dan kedudukannya. 

Teori Penilaian Kognitif
Teori ini menekankan terhadap pemprosesan dan pemahaman sesuatu maklumat. Sebagai contoh, apabila lapar seseorang itu tidak makan hanya untuk menurunkan dorongan perasaan lapar Individu tersebut juga akan membuat pilihan apa dan di mana dia hendak makan. Teori kognitif ini melihat individu sebagai seorang yang berfikir, merancang dan berupaya untuk mengawal tingkat lakunya.

Teori Penetapan Tujuan Locke
Teori ini mengatakan bahawa kita akan bergerak jika kita memiliki tujuan yang jelas dan pasti. Teori ini akan muncul seseorang memiliki motivasi yang tinggi jika dia memiliki tujuan yang jelas.

Dari kajiannya mengenai matlamat peningkatan prestasi, Locke telah mengemukakan pandangan-pandangannya bahawa:
  1. ·         sukar untuk mencapai matlamat-matlamat tertentu
  2. ·         Tahap pencapaian yang rendah akan megakibatkan matlamat senang dicapai
  3. ·         matlamat yang tidak dapat memperbaiki pada tahap prestasi
  4. ·         matlamat boleh dijadikan lebih spesifik melalui pengukuran atau penyenaraian

Kelemahan-kelemahan teori ini termasuklah
  1. ·   matlamat pekerja mungkin tidak sejajar dengan objektif organisasi dan mungkin bertentangan mengakibatkan prestasi yang tidak memuaskan
  2. ·  penyediaan matlamat tugas-tugas yang kompleks mungkin menjejaskan prestasi. Banyak masa dan tenaga digunakan untuk mencapai matlamat-matlamat dan bukan untuk menjalankan tugas-tugas yang berkenaan

 Teori Pengukuhan
Teori ini mempunyai dua aturan pokok
  1. 1  aturan pokok yang berhubungan dengan mendapatkan jawapan yang benar
  2. 2.    aturan pokok lain yang berhubungan dengan kehilangan jawapan yang salah.

Teori ini mempunyai dua ukuran
1.    positif (pemberian ganjaran untuk satu jawaban yang didinginkan )
2.    negatif ( menghilangkan satu rangsang aversif jika jawaban yang didinginkan telah diberikan )
Siegel dan Lane (1982), mengutip Jablonke dan De Vries tentang bagaimana meningkatakan motivasi tenaga kerja
1.    Tentukan apa jawapan yang diinginkan
2.    Komunikasikan dengan jelas perilaku kepada tenaga kerja.
3.    Komunikasikan dengan jelas ganjaran apa yang akan diterima.
4.    Berikan ganjaran hanya jika jawapan yang benar dilaksanakan.
5. Berikan ganjaran kepada jawapan yang diinginkan, yang terdekat dengan kejadiannya.

Teori Ekuiti
Teori Ekuiti merupakan salah satu teori dalam teori motivasi. Dalam teori ekuiti ini, ia mementingkan keseimbangan antara input dan output. Input adalah sumbangan yang diberikan dalam sesuatu tugasan atau kerja manakala output pula adalah ganjaran atau pulangan daripada apa yang diterima daripada input. Input biasanya meliputi usaha, kesetiaan, kerja keras, komitmen, kemahiran, kemampuan, fleksibiliti, toleransi, tekad, sokongan dari rakan sekerja dan pengorbanan peribadi. Manakala, output pula biasanya meliputi semua ganjaran kewangan sepertigaji, kemudahan, tatacara bersara, bonus, dan juga pujian. Individu membandingkan input dengan hasil kerja mereka dengan orang lain dan kemudian bertindak balas untuk menghilangkan ketidakadilan atau mendapatkan keseimbangan.  Teori ini dibahagikan kepada dua iaitu keadilan distributive yang bermaksud keadilan dalam pengagihan ganjaran dan keadilan prosedur yang bermaksud keadilan dilihat daripada proses untuk menentukan pengagihan ganjaran.

Dalam teori ini, individu membuat bandingan antara diri di dalam, diri di luar, lain-lain di dalam dan lain-lain di luar. Individu akan membuat pilihan untuk menangani ketidakadilan seperti perubahan input, perubahan hasil, memutarbelitkan atau mengubah persepsi diri, memutarbelitkan atau mengubah persepsi orang lain, pilih orang dengan rujukan yang berbeza dan meninggalkan lapangan.


Teori Harapan
Teori harapan awalnya dikembangkan oleh Vroom. Menurut Vroom, beliau mengarah kepada keputusan mengenai beberapa usaha yang akan dikeluarkan dalam suatu situasi tugas tertentu.Vroom menggunakan persamaan matematis untuk mengintegrasikan konsep-konsep kekuatan atau kemampuan motivasi menjadi model yang dapat diprediksi iaitu harapan (expectancy), nilai (valence), dan pertautan (instrumentality).
·         Harapan (expectancy) adalah suatu kesempatan yang diberikan terjadi kerana perilaku.
·         Nilai (Valence) adalah akibat dari perilaku tertentu mempunyai nilai tertentu (daya atau nilai memotivasi) bagi setiap individu.
·         Pertautan (instrumentality) adalah persepsi dari individu bahawa hasil tingkat pertama akan dihubungkan pada tingkat kedua

1) apabila bergerak dari kiri ke kanan, motivasi dipandang sebagai kekuatan dalam diri individu untuk mengerahkan daya upayanya. Motivasi mengarahkan ke sesuatu tingkat upaya yang dilakukan individu. Namun, usaha saja tidak cukup. Kinerja merupakan hasil perkalian antara motivasi yang berdampak kepada upaya dengan kemampuan pegawai.

(2) Sebagai hasil dari kinerjanya, individu memperoleh hasil kerja tertentu. Dalam model ini, hubungan ini ditunjukkan oleh garis titik-titik yang menggambarkan fakta bahwa kadang-kadang kinerja seseorang tidak membuahkan hasil kerja yang diinginkan. Sementara proses kinerja ganjara ini berlangsung, dari waktu ke waktu, peristiwa aktual akan memberikan informasi yang mempengaruhi persepsi individu khususnya pengharapan dan dengan demikian juga mempengaruhi motivasi pada masa akan datang.

Dalam reori ini, Victor Vroom yang pertama kali megemukakan teori harapan secara konseptual dengan mengajukan persamaan sebagai berikut:

Motivasi = Harapan x Valensi x Instrumen
M = H X V X I
Motivasi = Upaya kinerja x Penjumlahan dari (Hasil Kinerja)(Valensi)
M = UK x S (KH)(V)
UK = Upaya Kinerja
KH = Kinerja Hasil
V = Valensi

Harapan
Instrumen
Valensi
Kemungkinan melakukan tugas untuk mencapai target kinerja.
Kemungkinan mencapai target kinerja yang dipandu pelbagai program kerja.
Nilai hasil kerja karyawan baik atau buruk.











No comments:

Post a Comment